Actua is een dynamisch familiebedrijf, waar innovatieve ideeën de smaakmakers zijn. Smaken die je gerust kunt bekronen met een Michelinster! De organisatie is in 1986 opgericht door Ser Peters… vanuit onvrede. “Ik zet mijn eigen koers wel uit”, aldus Peters, die inmiddels kan terugkijken op een glansrijke periode, waarin Actua is uitgegroeid tot een unieke, multidisciplinaire verzekeringsgroep. Zijn zoon Raymond Peters, commercieel directeur, verzekert de toekomst van Actua met de focus nu in hoge mate op Automotive. In dit artikel vertellen zij over de historie, hun toekomstplannen en het ‘laboratorium’ van Actua, waar het dagelijks borrelt en bruist.
“Waarom ik zelfstandig ondernemer ben geworden? Dankzij mijn onvrede over het leiderschap bij enkele grote beursmakelaars met assuradeurenbedrijven”, vertelt Ser Peters met een glimlach. “Ik werkte daar als marketingman; de hokjesgeest en het gebrek aan innovatielust gingen me steeds meer tegenstaan. Dus besloot ik het zelf maar eens te gaan proberen, met als missie om het écht anders te doen. Mogelijkheden creëren, waar anderen beperkingen zien. Hoe dienen wij de klant en diens klanten? Is het voor iedere stakeholder binnen het proces interessant om te participeren? Of lukt dat niet… want dán wordt het pas echt interessant voor Actua: ‘kan niet’ komt niet voor in ons bedrijfsvocabulaire, dit is juíst een trigger voor de oplossingsgerichte drive, die Actua kenmerkt. Mits de wet van de grote getallen opgaat.”
De Actua Groep is actief in zowel B2B als B2C. Er worden verzekeringen afgesloten binnen de Automotivebranche, Retail en E-Commerce, voor particuliere en zakelijke klanten en via partners. Daarnaast draagt Actua meerdere bedrijfspetten: die van verzekeraar, tussenpersoon, volmacht, leasemaatschappij en een combinatie hiervan. Deze veelzijdigheid staat garant voor een oplossingsgericht productportfolio, dat moge duidelijk zijn!
Actua is een allround verzekeringspartner, die maatwerk levert door haar producten naar wens in te richten én aan te kleden. Partners kunnen kiezen voor een concept, dat volledig wordt gelabeld in hun eigen huisstijl, inclusief brochures en een online omgeving. Actua is zeer wendbaar en kan snel schakelen; de lijnen zijn kort en de organisatie heeft alle disciplines in eigen huis – van productontwerp tot automatisering en van schadeafhandeling tot online marketing en administratie. “Je kunt Actua het beste vergelijken met een foodlab”, licht Raymond Peters toe. “We experimenteren en verfijnen onze producten zorgvuldig en presenteren het resultaat, met oog voor detail.”
Actua ondersteunt haar Automotive-partners met loyaliteitsconcepten, die voorzien in aantrekkelijke voordelen voor hun klanten, waaronder een unieke verlengde-garantiedekking. Dankzij het commitment dat de concepten creëren, ontstaat er een duurzame relatie tussen het autobedrijf en zijn klant. Klanten komen bijvoorbeeld jaarlijks terug voor onderhoud en apk om de garantie en pechhulp in stand te houden en daarnaast natuurlijk ook voor schadeherstel. Zo wordt de algehele klantenbinding vergroot en blijven de werkplaatsen gevuld; daar waar het bezoek aan garages afneemt door EV, marges zwaar onder druk staan of leasemaatschappijen de aangeleverde klant overnemen. Deze formule sluit aan bij de bedrijfsfilosofie van de Actua Groep: wederzijdse loyaliteit met voordelen voor alle betrokkenen. Want klanten verwerven is een kunst, maar de klant voor de lange termijn binnen de poort houden, is een vak apart.
In 2001 introduceerde Actua de allereerste Automotive maatwerkverzekering voor het merk Honda, een partner waarmee wij al 36 jaar samenwerken. Het concept betrof een allrisk autoverzekeringsproduct, waarbij de garantie werd verlengd tot maar liefst 10 jaar. Ser Peters: “Kort daarna volgde onze baanbrekende verlengde-nieuwwaarderegeling en ook dat werd met groot enthousiasme ontvangen. In combinatie met het klantloyaliteitsprogramma dat we bieden, worden onze partners à la carte bediend, zoals je dat mag verwachten in een sterrenrestaurant.”
“Michelinsterren zijn mooi,
maar we blijven natuurlijk wel gewoon met beide benen op de grond staan:
topservice met een flinke portie Rotterdamse nuchterheid!”
– Raymond Peters
Automatisering speelt een grote rol in het aanbod van Actua. Raymond Peters: “Om het totale dienstenpakket te optimaliseren voor onze partners, hebben we het zogenaamde Actua PartnerPortaal ontwikkeld. Een online omgeving, die inzicht en overzicht biedt. Met een enkele inlogcode kan het autobedrijf bijvoorbeeld verzekeringen aanvragen, hebben de partners altijd een realtime, transparant schade-overzicht en kunnen zij eenvoudig garantieclaims indienen. Het gemak is groot, de ervaringen zijn positief en wij blijven deze omgeving continu finetunen, op basis van de wensen van onze partners.” Ser Peters vult aan: “Momenteel zijn wij bezig met de ontwikkeling van enkele, werkelijk prachtige extra’s voor de Automotivebranche, maar dat is nog ‘classified’ want we zijn zo’n beetje de meest gekopieerde verzekeraar van Europa.”
Binnen het nu al zeer uitvoerige Actua PartnerPortaal kan het autobedrijf producten kiezen en combineren: autoverzekeringen, losse garantie, occasionlease, financial lease, maar bijvoorbeeld ook een ingenieuze garagepolis voor de eigen onderneming. Autobedrijven kunnen zelf bepalen wat ze willen: een cafetariamodel met het gemak van een One Stop Shop. “Maar dan wél met een Michelinster”, vertelt Raymond Peters geamuseerd. “Onze partners kunnen hun eigen menu samenstellen. Bijkomstig voordeel is dat onze diensten elkaar in combinatie extra versterken. Zo heeft Vakgarage bijvoorbeeld gekozen voor een gelabeld verzekeringsproduct, de Vakgarant Autoverzekering. Daarnaast hebben we gezamenlijk Vakgarant Premium Occasion in de markt gezet, een garantieproduct met een kwaliteitskeurmerk voor de betere occasions. Als de klanten van Vakgarage voor beide producten kiezen, kunnen zij rekenen op een verlengde garantie tot wel 10 jaar en kunnen ze bovendien aanspraak maken op vergoeding van pechhulp inclusief woonplaatsservice en herstel van cascoschades.”
Vorig jaar lanceerden wij onze garagepolis, die geleidelijk vaste voet aan de grond krijgt. Vanuit de markt kwamen steeds meer negatieve geluiden over de generieke bedrijfsverzekeringen. In het ‘culinaire lab’ van Actua is op basis daarvan een verfrissend, innovatief concept ontwikkeld, dat voorziet in een uitgebreide risicodekking en tegelijkertijd de potentie heeft om een flinke kostenbesparing te realiseren.
Inmiddels hebben al tientallen bedrijven de overstap gemaakt. Raymond Peters: “Sinds begin dit jaar is Frank Smit ons team komen versterken als manager zakelijke verzekeringen. Met meer dan 20 jaar ervaring in bedrijfsverzekeringen brengt hij de kwaliteit van het product en het bijbehorend advies naar een hoger niveau. Een waardevolle aanvulling voor Team Actua.” Frank haakt daarop in: “Met open armen ben ik verwelkomd in dit warme familiebedrijf. Positiviteit, enthousiasme en de mentaliteit van aanpakken voeren de boventoon, waardoor het mij makkelijk wordt gemaakt om alle zaken rondom de Actua ‘Méér voor Minder’ Garagepolis uit te bouwen en te optimaliseren. Ik zorg dat mijn collega’s goed beslagen ten ijs komen, door veel aandacht te besteden aan begeleiding en kennisoverdracht. Ons streven is natuurlijk dat er zoveel mogelijk autobedrijven kunnen gaan profiteren van het meest vernieuwende bedrijfsverzekeringsconcept in jaren!”
Raymond en Ser Peters besluiten eenstemmig: “Zoals het een sterwaardig restaurant betaamt, bieden wij onze partners uitsluitend topproducten, waarbij we ons onderscheiden door een servicegerichte, menselijke benadering; bij ons zijn dagverwerking en goede bereikbaarheid de standaard. Wij ambiëren totaalrelaties met onze partners en zijn inmiddels hard op weg om hier een stevige fundering voor te leggen binnen de Automotivebranche. We zien dat er steeds meer belangstelling komt van grote holdingbedrijven en collectieven, die het goed willen regelen voor hun vestigingen en franchisenemers. Onze aanpak faciliteert dit op maat. Kortom, de succesformule van Actua wordt breed ingezet en de resultaten worden met trots uitgeserveerd. À la carte. Bon appetit!”